D o r t e V i s b y
Mårupkirkevej 62, Lønstrup, 9800, Hjørring, tlf.98 96 06 61, DK
www.dortevisby.dk
Udvalgte udstillinger : januar 2001-sept. 2011.
2012 Collect 2012, Censureret udstilling, Saachi Gallery, London,GB
2012 SOFA, Censureret udstilling, New York
2012 Apriludstillingen, Vrå, DK
2012 Mediehuset, Aalborg, DK
2012 Collect in the Country, The Barns Galleries, Aston,GB
2011
Collect 2011, Censureret udstilling, Saatchi Gallery, London, GB.
Bienalen for kunsthåndværk og design, Koldinghus museum, DK.
Påskeudstilling, Dronninglund slot,Dronninglund, DK.
Apriludstillingen, Vrå, DK.
Hawker Gallery,GB.
Hattfield House, ”Art in Clay”, GB
Nordjyske keramikere, Hirtshals fyr (International keramik I Nordjylland) DK.
Collect in the Country,The Barn Galleries, Aston,GB
Paneldeltager på Creabiz international keramik conference, Hjørring,DK
Grenen kunstmuseum, Skagen.DK
2010
Collect 2010 , Censureret udstilling, Saatchi Gallery, London, GB.
Blikket på kunsten, Kunsthal Nord, Aalborg, DK.
Soloudstilling, Galleri Humlum, Humlum, DK.
Apriludstillingen, Vrå, DK.
Collect in the Country, The Barn Galleries, Aston, GB.
Hattfield House, ”Art in Clay” GB
Børglum Kloster, International keramik i Nordjylland,DK(medarrangør).
2009
Soloudstilling Galleri Jakobsen,Lønstrup, DK.
Collect in the Country, The Barn Galleries, Aston, GB.
Hattfield House,”Art in Clay” GB.
Børglum Kloster, International keramik i Nordjylland, DK(medarrangør).
2008
Soloudstilling “Natur-Kultur-Menneske” Aalborg Kunstpavillon, DK.
Collect in the Country, The Barn Galleries, Aston, GB.
Hattfield House, Workshopholder “Art in Clay” GB.
Fussingø Slot, Randers, DK.
Børglum Kloster, International keramik I Nordjylland, DK(medarrangør).
2007
Collyer Bristow Gallery, London, GB.
Collect in the Country,The Barn galleries,Aston,GB.
Hattfield House,”Art in Clay” GB.
Børglum Kloster, International Keramik i Nordjylland, DK(medarrangør).
2006
Soloudstilling, Galleri Momak, Moss, N.
Galleri Lerverk, Gøteborg, S.
Hattfield House,”Art in Clay”, GB.
Børglum Kloster, International Keramik i Nordjylland, DK(medarrangør).
2005
Soloudstilling, The Hawker gallery, London, GB.
Skagerak skulpturfestival, Hirtshals, DK.
Hatfield House, ”Art in Clay”, GB.
Børglum Kloster, International Keramik i Nordjylland, DK(medarrangør)
2004
Affordable Art Fair, London, GB.
Soloudstilling, Galleri Jacobsen, Billund, DK.
Kulturspinderiet, Silkeborg, DK.
The Hawker Gallery, London, GB.
Hatfield House, “Art in Clay,” GB.
Børglum Kloster, International Keramik i Nordjylland, DK(medarrangør).
2003
Amershamn Gold gallery, Edinburgh, GB.
Art space, Henley , GB.
Hatfield House; “Art in Clay,” GB.
Soloudstilling, Farum kulturhus, DK.
Børglum Kloster, International Keramik I Nordjylland, DK(medarrangør.).
2002
St. Ives Ceramics, GB.
The Hawker Gallery, London, GB.
GUG kirke, Aalborg, DK.
Art Space, Henley, GB.
Soloudstilling, “Spor”, Aalborg Kunstpavillon, DK.
Børglum Kloster, International Keramik i Nordjylland, DK(medarrangør).
2001
Soloudstilling, Gallery SiO2, Groningen, NL.
GUG Kirke , Aalborg, DK.
Gl. Hammelmose, Manna, DK.
Hatfield House, “Art in Clay” GB.
Vildmosegård Høstudstilling, Lille Vildmose, DK.
Børglum Kloster, International Keramik i Nordjylland, DK(medarrangør).
Udsmykninger
2010 Skulpturen” Spejling”, Dybkær kirke, Silkeborg, DK.
2008 Vægudsmykning ”Jomfruburet”, AB boligforening, Hjørring, DK.
2007 Vægudsmykning ” Fra Nord”, Hirtshals Fisketerminal, DK.
Publikationer:
2009 Unika: Evanthore Vestergaard.
2010 101 kunstnere :Tom Jørgensen, redaktør kunstavisen.
2010 Nordjysk kunsthåndværk. Besøg hos keramiker Dorte Visby.(TV2Nord)
Portrætudsendelse TV2 Nord: Evanthore Vestergaard.
Professionel Historie:
1997 Etablerer værksted i Lønstrup, DK.
1996 Leder af Kunstlinien, Vrå Højskole, DK.
1995 Studieophold, Department of Ceramics, Cairo University.
1994 Studieophold, School of ceramic sculpture, Montpellier, France.
89-93 Pottemageruddannelse EUC syd/Ceramoda: Svendebrev.
Diverse:
2005 NCECA, Baltimore, US, paneldebatør om Keramiske netværk i DK.
2000 Holland, Ceramic Millennium, deltager.
1996 Indonesien, Malaysia og Kina. 9 måneders studierejse.
Dorte Visby er en kunstner, der har fuldstændigt styr på sit håndværk. Hun kender alt de til rigtige brændingsgrader, den kemiske sammensætning af forskellige oxider og til hvor meget salt, man skal tilsætte for at få den ønskede virkning på glasuren. Hendes former er arkitektonisk præcise. Betragter man dem i ekstremt close up, tager de sig monumentale ud og kan minde om templer fra nu forsvundne civilisationer.
Og så alligevel. På trods af denne tekniske ekvilibrisme virker hendes keramiske værker forbløffende rå og næsten påtrængende stærke. Hvis man leder efter yndefulde feminine detaljer, er det ikke Dorte Visby, man skal gå til. Det rå og usentimentale indtryk, hendes værker efterlader, skyldes i høj grad det kogesalt, der tilføjes materialet under brændingen. Saltet æder sig ind i glasuren og skaber den nubrede overflade, der er karakteristisk for Dorte Visbys stentøj.
Resultatet af denne forunderlige proces er stentøj, der ser ud til at have været udsat for vejr og vind. Det kan minde om de forskellige lag i klippeformationer, om gamle mørnede mure, om små stykker asfalt eller basalt eller om den kornede overflade på granit. Man kommer til at tænke på voldsomme naturprocesser, enten eksplosivt pludselige i form af vulkansk akse og lava eller om istidens gradvise ommøblering af landskabet.
Som sådan er Dorte Visby derfor heller ikke en farveæstetiker. Man finder ingen forførende kolorit, hverken i hendes krukker eller i hendes udsmykningsopgaver. Dermed ikke være sagt, at hun ikke magter eller interesserer sig for farvesammensætningen. Dorte Visbys temperament og engagement går bare mere i retning af, dels den rene arkitektoniske form, dels af selve processen. Det er ikke middelhavsegnenes stærke lys og varmt krydrede dufte, der påvirker hende, men den skandinaviske natur med urfjeldet, de forblæste kyster, de mørke skove og, kulturhistorisk set, de gamle romanske kirker med deres bastante og barske facader, krybber og døbefonte.
Som al god keramisk kunst hæver også Dorte Visbys værker sig over den lavstatus, som genren af uransagelige grunde har fået i Danmark. Hendes arbejder kan bruges til daglige gøremål, men de hylder i lige så høj grad den unikke formbevidsthed, som århundreders, ja årtusinders keramik er udtryk for, ikke bare i Danmark, men i hele verden. En formbevidsthed, der giver sig udslag i den dybeste respekt for materialet og den sammenhæng, det indgår i.
Samtidigt med dette formår Dorte Visby med sin fine fornemmelse for teksturen i glasuren at skabe associationer til såvel naturprocesser som kulturhistoriske frembringelser. Man får indtryk af at stå overfor noget, der på én gang er urgammelt og evigt foranderligt. En ting, et materiale, en form og en proces, man aldrig kan stirre sig mæt på.
Tom Jørgensen(redaktør,kunstavisen)
Mårup Kirkevej 62 · 9800 Hjørring · tlf. 9896 0661